Tiedotteet/Uutiset

Vanajanlinna kutsuu naisliittolaisia

Seitsemän vuotta sitten Suomalainen Naisliitto ja sen Hämeenlinnan yhdistys järjestivät Minna Canth -seminaarin Hämeenlinnan Verkatehtaan kulttuurikeskukseen. Nyt kutsumme naisliittolaisia tätäkin kiinnostavampaan paikkaan, Hämeenlinnan Vanajanlinnaan, joka palkittiin viime kesänä Suomen parhaana pientapahtumapaikkana.

Perusteluissa palkitsija Ewento Awards totesi, että Vanajanlinnassa ylellinen historia ja nykypäivän moderni vaatimustaso kohtaavat toisensa muodostaen elämyksen, jonka kruunaa ensiluokkainen ruokatarjoilu.

Vanajanlinnalla onkin kiehtova historia. Sen juuret ovat keskiajalla, jolloin paikalla sijaitsi Äikäälän ratsutila. Viime vuosisadan alussa lääketieteen tohtori Wilhelm Rosenlew rakennutti sen häälahjaksi vaimolleen ja itselleen metsästyslinnaksi. Jatkosodan syttyessä 80-huoneisen linnan osti saksalainen asetehtailija Willy Daugs. Sodan päätyttyä se siirtyi saksalaisomistuksena Neuvostoliitolle, joka myi sen Yrjö Sirolalle. Tämä perusti linnaan nimeään kantavan opiston. Vuonna 1996 Vanajanlinna siirtyi Hämeenlinnan kaupungille.  Pari vuotta myöhemmin sen ravintola- ja hotellitoiminnan ostivat Mika Walkamo ja Pekka Vihma.

Kaikesta tästä – ja myös linnan kummituksesta – kuulemme heti Minna Canth -seminaarin päätyttyä historiikkituokiossa.

Lähihistorian siipien havinaa on myös Minna Canth -seminaarissa, kun kirjailija Kaari Utrio paljastaa, kuka voittaa Naisten ääni -kirjoituskilpailussa ensimmäisen sijan, kuka toisen ja kuka kolmannen. Kirjoituksia tuli kaikkiaan 112, joista neljän hengen esiraati valitsi 12. Valinta ei ollut helppo, sillä moni kirjoittaja oli paitsi taitava myös kohteensa hyvin tunteva tytär ja tyttärentytär. Ja itse tarinat koskettavia.

Seminaarin toisessa osiossa keskitytään teknologian uusiin haasteisiin ja ikäihmisten mahdollisuuksiin osallistua teknistyvän ja digitalisoituvan yhteiskuntamme toimintaan.

Á la carte -illallisemme on katettu linnan ruokasaliin, ja siitä vastaa uusi keittiömestari Kasper Mäkinen – edellinen kokki sai keväällä kutsun Finlandia-taloon. Herkuttelun aikana kuulemme musiikkia, runoa ja puhetta.

Illallisen päätyttyä voimme siirtyä holvikaariseen viinitupaan keskustelemaan, mitä mieltä olemme Kaari Utrion Naisten ääni -kilpailun valinnoista, tai pohtimaan seuraavan päivän henkilövalintoja. Tai siirtymään yöpuulle huoneisiin, jotka ovat – tietenkin – päälinnassa.

Tervetuloa!

Helsingissä 21. syyskuuta 2020

Eva Tervonen, pj                                   Kaija Lehtinen, pj
Suomalainen Naisliitto                          Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys

Huom. Tarvittava istumaetäisyys on varmistettu sekä luento- että ruokasalissa.

Hotelli Vanajanlinna

Vanajanlinnantie 476, 13330 Harviala Hämeenlinna

www.vanajanlinna.fi

Suomalaisen Naisliiton Minna Canth –seminaari 14.11.2020

Klo 12.00

Tervetuloa, Puheenjohtaja Kaija Lehtinen, Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys

Klo 12.10

Naisten Ääni -kilpailu
Kilpailun taustaa, puheenjohtaja Kirsti Ojala, Naisten ääni -toimikunta

Esiraadin puheenvuoro, toimituspäällikkö Kirsi Keravuori ja/tai lehtori Marjo-Riitta Antikainen

Voittajat ilmi, kirjailija Kaari Utrio

Voittajan/voittajien puheenvuoro

Klo14.00

Kahvitauko

Klo 14.30

Onko naisen oltava nörtti ja matemaattinen nero menestyäkseen teknologia-alalla, solution manager Ilona Hooli, Neste Oy

Ikääntyvien tarpeet palveluiden ja teknologian ja kehitystyössä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa, kehittämispäällikkö Sari Vapaavuori, Ikäteknologiakeskus, Valli ry

KLo 16.45

Päätössanat puheenjohtaja Eva Tervonen, Suomalainen Naisliitto

Tilaisuuden juontaa toimittaja Kirsti Pohjonen

Klo 17.00   Vanajanlinnan esittely

Klo 19.00   Illallinen

Suomalaisen Naisliiton kevät- ja syyskokous 15.11.2020

9.00   Kevätkokous

11.00  Virkistystauko

12.00  Syyskokous

14.00  Kokouksen päätös

MC-seminaariin osallistuminen maksaa Tornion yhditys jäsenilleen. Illallinen 35 euroa, juomat maksaa jokainen itse.
Illallismaksu 35 euroa 7.10.2020 mennessä Naisliiton Tornion yhdistyksen tilille:
FI26 5475 6240 0114 13, viitenumero 123.

Ilmoittautuminen MC-seminaariin sekä kevät- ja syyskokoukseen 7.10.2020 mennessä Naisliittoon Tornion yhdistyksen sähköpostiiin: toimisto(at)naisliittotornio.fi.

Majoitus on kahden hengen huoneessa, á 140 euroa. Yhden hengen huonehinta on sama. Yhdistys hoitaa huonevaraukset.

Vanajanlinnaan ei ole julkista liikennettä, minkä vuoksi osallistujia kehotetaan käyttämään kimppakyytejä tai -taksia.

Huom. Opetusneuvos Hilja Vilkemaan stipendisäätiö korvaa seminaariin ja kokouksiin osallistuvien matka- ja majoituskustannuksista – myös kimppatakseista  – 70 prosenttia.

< Helmikuu 2021 >
01020304050607